Institutul Muzical de Studii Doctorale Avansate
Cercetarea privind proiectarea şi funcţionarea şcolii postdoctorale de studii muzicale, ca activitate fundamentală pentru desfăşurarea proiectului,
vine să susţină nu numai obiectivele specifice conturate, ci şi misiunea Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi a partenerilor.
Construirea instituţională a unei şcoli de studii postdoctorale (Music Institute for Doctoral Advanced Studies) este în raport cu nomenclatorul naţional de calificări şi, respectiv, cerinţele pieţei forţei de muncă, corelate cu obiectivele procesului de învăţământ şi de cercetare ştiinţifică. Procesul de învăţare continuă este un proiect de interes national datorită rezultatelor benefice pe care le produce. Accentuarea competiţiei din domeniul muzical, susţinut de explozia utilizării tehnologiei informatiei în ştiinţă şi educatie, de globalizarea producţiilor şi a accesului la conferinţe, la institute de cercetare au conturat necesitatea implementării unui nivel superior de specializare, construit într-o primă fază din plan instituţional înspre individ, ca beneficiar principal al acestui proiect. În ceea ce priveşte pregătirea profesională, s-a făcut tranziţia de la abordarea clasică, discontinuă sau aleatoare, la una continuă, pe toata durata vieţii (alinierea la conceptul de “longlife learning”, dezvoltat la nivel european). Învăţarea continuă nu se mai poate asigura, indiferent de specialitate sau specializare, numai printr-o instruire clasică statică. O şcoală de studii postodctoale permite integrarea pe orizontală şi pe verticală a subiectelor abordate. Cercetarea nationala in domeniul muzical intampina aceleasi probleme ca si ramurile mai cunoscute ale domeniului cercetarii. Pregatirea specialistilo de asemenea. Nivelul redus al proceselor de cerectare-dezvoltare, legatura slaba a acestora cu ariile sociale si economice de aplicabilitate, accesul limitat la finantare si investitiile insuficiente, dificila gestionare a corelatiei care ar trebui sa existe intre educatie, formare initiala, formare continua si cercetare stiintifica (toate mentionate in concluziile CSNR 2007-2013) afecteaza profund si domeniul studiilor muzicale. prin urmare, contextul in care propunem dezvoltarea acestui proiect al studiilor postdoctorale pentru domeniul nostru ii asigura relevanta.
Proiectul construieste institutional o structura unica la nivel national (si rara chiar la nivelul UE, avand in vedere domeniul studiilor muzicale). Aceasta scoala postdoctorala ar permite specialistilor-doctori in studii muzicale (sau in domenii conexe) sa isi continue cercetarile intr-un cadru si sub o indrumare adecvata nivelului la care au ajuns. Lipsa acestei structuri ar risca sa ii indeparteze pe tinerii doctori in studii muzicale de activitatea de cercetare, fie ea fundamentala sau aplicativa; asigura intarirea comunitatii stiintifice din domeniu, punand in legatura locuri (proiectul este multiregional), generatii, institutii diferite, deci contribuind la dezvoltarea unei retele a specialistilor in domeniu; conecteaza preocuparile doctorilor in studii muzicale din Romania la marile directii de cercetare stiintifica din spatiul UE, sub aspectul informational si participativ (raportat atat la prezenta postdoctoranzilor nostri in dezbateri si publicatii internationale, cat si la cea in proiecte de cercetare europene). Mai mult decât atât, institutional, mai ales dupa adoptarea sistemului Bologna, suntem in punctul in care completarea acestui efort de asigurare a excelentei in domeniul studiilor muzicale presupune infiintarea unei structuri de studii postdoctorale. Este vorba aici de o aprofundare inter- si trans-disciplinara, aspiratie care se face simtita din ce in ce mai mult in mediile tinerilor doctori. In fapt, reactia acestora este cat se poate de normala, daca ne gandim ca super-specializarea implicata de doctorat da nastere unei nevoi de compensatie spirituala ce trebuie, de asemenea, indrumata si canalizata individual, in functie de nevoile si necesitatile fiecaruia. Aici atingem nucleul acestui proiect: invatamantul individual, versus invatamantul colectiv. Credem ca in aceasta forma de studii post-doctorale putem inchega o ecuatie noua, capabila de a fuziona cultura antrenamentului individual cu cea a mentoratului dialogic-colectiv: invatamantul molecular, prin care intelegem o forma de invatamant bazata pe unitati (minimale numeric) de cercetare/ inovare (de la diada la pentada) coagulate de interese comune (tematici, subiecte, carti), de idealuri comune, de afinitati elective.
Raport asupra doctoratului in muzica din Romania 1990-2010 | Descarca |
Raport scoli postdoctorale | Descarca |
Raport scoli posdoctorate in lume | Descarca |